Translate

måndag 10 november 2014

7a Skadegörelse - tema - upphovsrätt - surrealism

Skadegörelse
Vi pratar om 1, 3 miljoner kronor. Eleverna gissar på vad det är för summa. De kommer med förslag på allt mellan priset för en enhörning/drake till kostaden för skadegörelsen i Stenungsunds kommun hittills i år. Vi pratar om var pengarna kommer i från och vilka det är som betalar. Vi pratar om allt jobb som Håkan, vaktmästaren, lagt ner - det arbetet syns inte i summan.

Vad kan vi göra för att stoppa skadegörelsen? Eleverna kombland annat med förslagen: föräldrar kan låsa in sina barn efter klockan fyra, låt lärare nattvandra utklädda till clowner med köttstycken som vapen, lyssna på vad eleverna har att berätta, fixa en klottervägg till dem som vill klottra.

Varför förstör en del? Eleverna har olika tankar som grupptryck, jobbigt hemma, uppmärksamhet, "en kick", ha något att göra, ett "nöje". 

Vi diskuterar om det går det att vända en negativ spiral? Kan det handla om att förlora i status i "sin" grupp, kanska rädsla om att förlora i egenvärde? Många spännande diskussioner!



















Temaveckor
Vi pratar om det som kommer hända på skolan denna vecka. Temat "kärleken är fri" pågår - det handlar om ungas rättigheter. I grund och botten om människors lika värde. 

Åttorna har tema: "Att vara människa" i sitt arbete med sina gipsmasker och sjuorna har filmvecka med skapande skola. Temat för sjuorna är "Världsmedborgare".














Upphovsrätt
Vad vet ni om upphovsrätt? Vi har arbetat med fotografi och ska under den här veckan arbeta med filmtema. Vad är upphovsrätt? Vi ser film och diskuterar. 

Eleverna får i uppgift att ställa frågorom bland annat upphovsrätt till filmpedagogerna som kommer och har workshop med eleverna i dag.

















Surrealism
Eleverna får tio minuter på sig att söka information och förklara vad surrealism är. De ska använda sina iPads till att söka bilder på google och titta på NE.se. 

Vi diskuterar vad eleverna ser i de surrealistiska bilder de tittat på. Finns det någon gemensam nämnare? Vad tänker de när de ser bilderna?

Kanske kan de ha surrealistiska inslag i de filmer de ska göra denna vecka? Nästa vecka jobbar vi vidare med surrealistiska bilder.


Grupp 1

Grupp 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)