Translate

tisdag 20 januari 2015

8c/8b Lektion 2 Blyerts/Stilleben/Surrealism

Här kommer en späckad lektion. 
Vi arbetar i halvklass. Först gör vi ett antal snabba övningar för att väcka till liv syn, finmotorik, fokus och koncentration. 

Varje övning tar ca 2 minuter.

Övning 1 
Spiraler på ett papper. Ganska snabbt. Huller om buller. 


















Övning 2
Följ papprets ytterkanter och rör blyertspennan in mot mitten så ett spiralmönster bildas på hela pappret.


















Gör övning 1 och övning 2 igen fast med den handen du inte brukar använda när du tecknar.



Övning 3 
Handlar om att teckna samma motiv på tre olika sätt.

Första sättet
På bänken framför er har ni några föremål, färgflaskor, mugg och pennvässare. Teckna av föremålen på ett papper.
MEN... utan att titta på pappret!


Här handlar det om att väcka till liv blicken, ögonen och sättet att titta. 

Låt din blick vandra längs med föremålens konturer. Låt pennan vandra samma väg på pappret, men titta inte på pappret.

Det blir en bild ingen annan kan göra. Inte ens du själv kan göra den här bilden igen. Och om man tittar, går det absolut inte. 

Unik. 
Alla bilder är unika.



Andra sättet
Teckna av föremålen på bänken framför er. Ni får titta på pappret. MEN... när du väl satt ner pennan får du inte lyfta den igen!



Här handlar det om att vara fokuserad. Hitta formerna samtidigt som du vill lyfta pennan. Du vill göra som du brukar göra. 

Här handlar det om att våga utsätta sig för att göra på nya sätt och få syn på nya saker. 

Om att våga. Om att utmana sig själv.







Tredje sättet
Teckna av föremålen som står på bänken framför er. Ni får titta på pappret, ni får lyfta pennan. MEN... är du högerhänt gör du denna bild med vänster och tvärt om.


Hjärnan tycker att vi bråkar med den. Det känns jobbigt efter som vi är vana att göra detta automatiserat.

Vi pratar om konstnären Carl Fredrik Reuterswärd och hur han efter en hjärnblödning och  förlamning i höger sida av sin kropp, börjar att göra sina bilder med vänster hand, vilket han själv säger gav honom helt nya dimensioner i sitt konstnärsskap.

Om att släppa kontrollen och finna nya vägar.






Huvuduppgiften
Teckna av föremålen igen, nu välarbetat. 
Vi går igenom begreppen form och mellanrumsform och ser hur beroende de är av varandra. Vi pratar överskärning. Om att skapa djup i bilden.

Bilden ska vara i normalperspektiv. Vi pratar bildkomposition och motivtypen Stilleben.
Skriv begreppen i din loggbok och gör en skiss som visar/förklarar begreppen, liknande den här nedan.

Tid: resten av lektionen och lektionen nästa vecka.



När konturerna är uppritade ska du lägga till saker i bilden. Förändra, göra om, lägga till, dra ifrån. Saker som berättar något om dig. Vad du gillar, tycker om att göra, inte tycker om. 

Förra veckan skrev du i din loggböcker en tankekarta över vad du gillar mm. Gå tillbaka och använd dig av det du skrev då. 






















Nästa lektion ska vi arbeta vidare med bilderna med gråskala.

Läxa till nästa vecka
Jag kommer att ställa en fråga nästa lektion: Vad är surrealism? 

Tips: googla på surrealistiska bilder och försöka se vad du kan hitta för gemensam nämnare. Kolla gärna NE.se eller wikipedia. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)