Translate

tisdag 22 april 2014

Samarbete - undersökande arbete - färglära

DAGENS UPPGIFT
VAD? En abstrakt storbild
HUR? Grundfärgerna och vit
VARFÖR? Samarbeta, undersökande arbetssätt, färglära, visa kunskaper, använda bildämnets termer och begrepp, följa instruktioner, reflektera kring arbetssätt.


 


Termer och begrepp
  • Färgcirkel
  • Grundfärger (primärfärger, sekundärfärger)
  • Kalla färger
  • Varma färger
  • Komplementfärger
  • Valör
  • Abstrakt
abstrakt konst är konst som inte avbildar verkligheten, i varje fall inte på ett verklighetstroget sätt. Färger, former, linjer och hur de sätts samman är huvudsaken. Vi har mycket abstrakt konst omkring oss utan att vi tänker på det. Ett mönster av prickar på ett klänningstyg eller av rutor i en matta till exempel. Sådan abstrakt konst är urgammal. 
Abstrakt måleri har varit typiskt för den moderna konsten sedan början av 1900-talet. En av de första riktningarna inom den abstrakta konsten var Picassos kubism. Han använde cirklar, trianglar, kuber och liknande former i stället för de verkliga. Men föreställande konst har hela tiden funnits samtidigt som den abstrakta, och numera står de två inte i motsats till varandra, som de gjorde i början. (Källa: NE.se)

Tidsplanering 
Bild och reflektion ska vara färdigt i slutet av lektionen - 90 minuter (inklusive genomgång av uppgift och städ).

När ni är klara 
Använd era iPads och ta ett foto av era målade bilder. 

7b Lägg upp era fotografier på denna sida. 

7d Lägg upp era fotografier på denna sida.

(Lösen får du av Linda)



I dag reflekterar vi kring egen arbetsinsats, samarbete och undersökande arbetssätt.
Vi blandar olika nyanser och valörer av färger. Vi gör en stor abstrakt bild tillsammans.

Dagens lektion pratar vi om samarbete.
Vad är viktigt för att det ska bli ett bra samarbete?
Vilken roll tar du i ett samarbete?
Vi gör en undersökande färgövning och reflekterar över hur vi arbetar.

Några elevreflektioner 



Arbetsgång
  • Spännpapper är utlagt på långbord och indelade i rutor. Eleverna arbetar med den som sitter mitt emot, de jobbar två eller tre tillsammans. 
  • Först gör de en spegelövning på pappret. De använder svart pastellkrita för att rita former, ytor och mönster. Den ena eleven leder den/de andra. De måste samarbeta och vänta in varandra. 
  • Bilden ska inte vara "föreställande verkligheten" utan abstrakt. Vi har tittat på abstrakta bilder i början av lektionen.
  • Efter ett tag byter vi så att den andra eleven bestämmer hur linjerna ska gå på pappret. Vi försöker skapa ytor att färglägga. 
  • Färgen delas ut i två omgångar först gul, röd och vit. Tillsammans löser elverna de färgblandningar som går att göra med dessa kombinationer. Efter en stund får de blått för att bland annat kunna blanda grönt och lila. 
  • Under arbetets gång pratar vi om vad de olika färgerna och nyanserna heter och hur de kan blandas.





2 kommentarer:

  1. Hej
    Vilken fantastiskt fin och ambitiös blogg ni har!
    Glad att jag hittade den i mängden. Blivit väldigt imponerad. Tack för all inspiration ni gett och för att ni delar med er!
    Hälsningar
    Matilda Åhall bildlärare på Kärraskolan i Göteborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar Matilda! Kul om du hittar något som inspirerar. Har ni någon blogg på er skola? Kollar också gärna runt efter inspiration.
      Hälsningar Linda
      Bildlärare Stora Högaskolan

      Radera

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)