Translate

torsdag 10 april 2014

9a reklam

Vi arbetar vidare med reklam. 
Får reklam verkligen se ut hur som helst? 

Vi tittar på reklamombudsmannen.org (RO)  Vad är det? Vad gäller? Vi ser vem som kan anmäla och varför? Vilka kriterier använder RO när de granskar anmäld reklam och på vilka grunder den anmälda reklamen fälls eller frias. 

Vi diskuterar begreppen: stereotyp, norm och könsroller.  Eleverna får i uppgift att leta efter reklamer med sina datorer. De söker på google och youtube efter reklamer som passar in under sexistisk och schabloniserandeVi diskuterar den reklam eleverna hittar.  

Eleverna väljer en reklam som de lägger in på padletsidan som är länkad under här. Eleverna beskriver sin valda bild kort och förklarar varför den valts att representera sexistisk rekalm. 

Nästa gång vi ses tittar vi tillsammans på de reklambilder som eleverna valt, vi läser deras motiveringar och diskuterar vad som förmedlas och hur bilderna kan tolkas.  

Lägg era valda reklambilder här -> Klicka här. 

Jag (Linda) godkänner inläggen när de är klara. Ni kommer att kunna läsa allas inlägg/åsikter.


Läroplanen för ämnet bild (LGR 11)
Ur syftet
  • Undervisningen i ämnet bild ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur bilder skapas och kan tolkas.
  • Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur bildbudskap utformas i olika medier.

Ur centralt innehåll
Bildanalys
  • Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas.
  • Massmediebilders budskap och påverkan och hur de kan tolkas och kritiskt granskas.

Ur kunskapskraven för E 
Eleven kan tolka såväl samtida som historiska bilder och visuell kultur och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang med kopplingar till egna erfarenheter, andra verk och företeelser i omvärlden. Dessutom beskriver eleven bildernas och verkens uttryck, innehåll och funktion på ett enkelt sätt med viss användning av ämnesspecifika begrepp.

Ur kunskapskraven för C 
Eleven kan tolka såväl samtida som historiska bilder och visuell kultur och för då utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang med kopplingar till egna erfarenheter, andra verk och företeelser i omvärlden. Dessutom beskriver eleven bildernas och verkens uttryck, innehåll och funktion på ett utvecklat sätt med relativt god användning av ämnesspecifika begrepp. 

Ur kunskapskraven för A 
Eleven kan tolka såväl samtida som historiska bilder och visuell kultur och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang med kopplingar till egna erfarenheter, andra verk och företeelser i omvärlden. Dessutom beskriver eleven bildernas och verkens uttryck, innehåll och funktion på ett väl utvecklat sätt med god användning av ämnesspecifika begrepp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)