Translate

måndag 11 juni 2012

Tema makt år 9


Ur elevreflektion:
"Bild
Jag har målat en tavla som föreställer en person som har kontroll över vädret och naturkatastroferna. Jag har använt mig av oljefärg, eftersom jag bäst tyckte att jag kunde få till färgerna hur jag ville ha dem.
 
Jag blev nöjd med mitt resultat. Om jag skulle haft mer tid på mig skulle jag målat mera ”knappar” och andra ”spakar” på kontrollbordet.  
Musik.
Jag har gjort en ca: 4 minuters lång musik historia om en person som har kontroll över vädret. (Som på bilden ovan). Personen i musiken har dock, blivit maktmissbrukare. 
Jag har använd mig av omkring 40 olika ljud, långa och korta. Allting kommer från freesound. 
 
Jag blev nöjd med mitt resultat och det blev ungefär som jag tänkte mig, (alla ljuden som jag ville ha fanns inte, och det skulle ta tid för att kunna spela in det själv).

Därför valde jag att göra musik/bild - maktprojektet om ”kontroll över vädret”.  
När jag först började tänka på makt kom många olika tankar upp i huvudet om droger eftersom vi precis hade varit på en föreläsning om detta, senare även våld, grupptryck och så vidare. 
Men ju längre tid det gick började jag fundera på mäktiga personer runt om i världen, som presidenter och ministrar, med deras makt att styra över världen. Men även alla olika chefer är mäktiga. 
Sedan finns det mäktiga djur. Det första jag djuret jag tänker på då är lejonet. ”Djurens konung”.  Men hur skulle jag kunna visa det här? Det var då jag frågade mig själv: Vad kan ha makten över de mäktigaste människor och djur? Vad kan de möjligtvis vara hjälplösa emot hur mycket makt de än besitter? 
Det var då jag kom på att, hur mycket makt vi än har kan vi inte påverka naturens framfart, (med vädret och naturkatastrofer) , sjukdomar eller livet. Självklart kan/har vi uppfinna/uppfunnit prylar för att skydda oss. Men vi kan aldrig vara helt säkra. Ett tydligt exempel på detta är kärnkraftsolyckan i Fukushima(Japan). Den skulle klara av om det kom jordbävningar eller om en tsunami kom, men detta funkade ändå inte. Varför? Vad var det som gick fel? 
Japan måste haft stor visdom att sådana här olyckor lätt kan förekomma om landet ligger på tre olika jordplattor. Sedan har vi tyvärr sjukdomar (som cancer). Vi kan vaccinera oss emot sjukdomar, vi kan försöka skydda oss, men varje år tar sjukdomarna ändå liv. Att se människor fall offer måste kännas otroligt jobbigt, eller om man själv faller offer för en sjukdom som man inte kan påverka. Inga mediciner som hjälper. Det är något jag är väldigt rädd för. 
Så med dessa tankar kom jag fram till att om någon kan lyckas kontrollera vädret och naturkatastroferna  så måste hen vara den mäktigaste personen i världen. Problemet är att om man har så mycket makt så tror jag att det är en stor chans att man kan bli maktmissbrukare och därmed göra alla andra maktlösa eller i värsta fall förstöra jorden. Men även om hen är maktfull, så kommer personen att falla offer för livet, åldrandet och döden. 
Jag tycker ändå att den värsta känslan är att vara maktlös. Att se något hända men inte kunna göra något åt det. Men man ska inte vara helt negativ, kanske kunde denna maktfulla person ha ett gott samvete och istället för att påverka alla andra negativ skulle hen möjligtvis hjälpa oss att förändra och påverka vårt samhälle positivt. Men denna personen måste ha ”koll”, måste ha stor lärdom i hur vädret ska se ut för att allting inte ska kollapsa. T.ex vi skippa regnet, för då blir det torka osv, man kan inte ta bort vinter för då kan, inte vissa djur att gå i ide. Allting måste ha en balans som nu. För hur skulle det annars se ut? 
Men förresten, vilken sorts balans har vi egentligen? Eftersom torkan ändå drabbar olika länder hårt. Folk som dör för att det inte får vatten, medan vi andra överflödar oss med vatten som vi tar som så självklart. Vad är det för balans? Är det så det ska vara på jorden? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)