Translate

söndag 24 juni 2012

Tema makt år 9


Ur elevreflektion:
"Till mitt maktprojekt valde jag att arbeta med foto. I början var jag osäker på vad jag skulle göra med mina foton. Men jag hade bilderna i huvudet över hur det skulle se ut på fotografierna. Jag skrev ingen blogg utan jag skrev för hand i ett skrivhäfte. Efter några dagar visste jag att jag ville göra en typ av ”Stop Motion” film. 
Jag funderade på hur det skulle bli om jag hade olika fokuseringar i filmen, så att man skulle kunna se en manuell fokusering flyttas runt i bilden. Men sedan försvann den tanken och jag tog helt enkelt bara foton. 
Jag valde att fotografera eftersom att det är något jag tycker är roligt att göra. Jag ville inte bara måla en bild eftersom att jag tycker var för lätt för mig.  
Jag utmanade tiden när jag bestämde mig för att hinna med detta. Men jag arbetade mycket hemma med både musiken och filmen och i slutet blev jag klar precis i tid.  
Jag visste att jag ville fotografera men när jag kom på idéen med filmen tyckte jag att det lät roligare. Jag valde även att göra denna ”Stop Motion” filmen eftersom att jag ville helt enkelt utmana mig själv och tiden, och vanliga foton utan någon film var också för lätt tycker jag. :) 
Jag blev inspirerad av många olika filmer dels över historien och hur karaktärerna ser ut i de otecknade filmerna, så som: Snövit, Alice in Wonderland, Hungerspelen, askungen m.m. 
Min film kan representera många olika saker inom begreppet ”makt”. Den kan till exempels representera ungdomar och deras ”maktställning”, till exempels att om man inte ser ut på ett sätt så kan man inte vara och göra som man vill. Ungefär som att vara ”opopulär” eller ”populär” som man oftast kan se i många amerikanska filmer. 
Filmen kan också representera hur vissa människor i världen inte kan gå vart de vill eller göra vad de vill, där det är någon annan som gör val åt dom.  
Filmen kan representera alla dom som vågar säga ifrån oavsett hur litet eller stort det är det som man säger ifrån om. Till exempel folk som vågar säga någonting när man tycker att det är fel, folk som vågar ställa sig i mot mobbning, eller när ett land vågar göra uppror om de tycker ledaren har fel.  
Min film har ganska mycket i från hungerspelen i sig. I hungerspelen styr en stad och kallad ”the capitol”. Alla som inte är rika eller bor i staden har knappt råd att mätta sig själva. Det är i princip samma sak som i min kort film där Joanna representerar de fattiga, och Sanna de rika ifrån ”the capitol”. Men Joanna gör uppror mot Sanna och jag tror även att detta händer i tre:an i hungerspelen. (Har ej läst alla böckerna).  
Jag blev mycket nöjd med resultatet. Om jag hade haft mer tid hade jag nog lagt det på att kanske hitta häftigare miljöer att fota i. Jag hade nog även jobbat mer med musiken så att den passade bättre till det jag ville åstadkomma."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)