Translate

tisdag 27 mars 2012

Elevexempel Foto/bildhantering år 9

Eleverna har utgått från sina egna lerskulpturer och hämtat tankar ur tolkningarna som de gestaltar i en fotouppgift. 

Min redigerade bild.
"Fotot är en närbild på sätt och vis. Min hand täcker upp nästan hela mitten, så den är det ju närbild på. Men man fokuserar ju på Solen, som är en bra bit härifrån. Men jag kallar nog perspektivet närbild.
Motivet i denna bild är min hand som försöker nå solen.
Redigeringen var väldigt simpel. Jag bara förstärkte färgerna i iPhoto, och la till några filter i picnik. Så jag tycker att den ser rätt bra ut, så jag är nöjd.
Val av motiv kom helt plötsligt. Jag hade gått hela lektionen utan att komma på något. Men sen gick jag ut och märkte att himlen såg himla cool ut.
Och då kom jag på det. Jag skapar en illusion med min hand som försöker nå Solen, så kan jag koppla det till min skulptur:
Att försöka nå sina drömmar. Vägen dit kan verka omöjligt lång (som att försöka ta på solen), men om man bara kollar på det från rätt vinkel, Voíla!"

Originalet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)