Translate

måndag 5 mars 2012

Elevexempel Bildlogg/Surrealistisk bild


"Jag hade ganska svårt med att bestämma mig för vad jag skulle måla för att gestalta makt. Jag hade två olika bilder som jag började måla på innan jag kom fram till den som jag håller på med nu. 
Den första var ett barn som låg i mitten av en ring med olika dystra öden runt omkring sig. Vapen, sjukdomar och pengar. 
För att symbolisera hur lite makt barn har och hur mycket som kan påverka ens liv till det negativa utan att vi har någon makt att förändra det. 
Men sedan så insåg jag att jag inte skulle kunna utföra den visionen som jag hade i huvudet. Då ville jag hellre göra en simplare bild som istället kunde bli mer välgjord.
Då bestämde jag mig för att måla en militäruniform där en fågel skulle komma utflygande ur den. För att visa att man måste våga fly från förtrycket för att kunna bli fri. 
Men sedan så ville jag inte göra den längre heller för det kändes inte rätt när jag började skissa på den. 
Den tredje bilden som jag håller på med just nu föreställer en sko. Skon är placerad i en öken den trampar på stjärtfjädrarna på en fågel och den är arg. Den är arg för att fågeln försöker fly. 
Fågeln symboliserar individualitet hos varje människa och skon är grupptrycket. 
Grupptryck har den makt att den ofta formar människor till att bli väldigt lika varandra. Folk som är osäkra är rädda för personer som sticker ut ur mängden och för att själva sticka ut. Dom vill att alla ska följa vissa regler för att ingen ska vara annorlunda. 
Men fågel vill fly för jag tror att någonstans i varje människa finns en röst som säger: ”Jag är bra och jag duger som jag är, andra människor ska respektera mig för det”. Även om inte alla lyssnar på den rösten.   
Grupptryck finns överallt runt omkring oss. I skolan, på jobbet överallt och det kan användas till många olika saker. Framförallt att gruppen ska få igenom vad den vill. 
Om inte så är det så lätt att hota om man är en grupp, ett bra exempel är med hjälp av utfrysning.  
Det är väldigt viktigt att vi håller fast vid våran identitet, annars ser snart alla människor likadana ut. 
Jag valde att måla en öken som bakgrund för att den är tom. Då kan jag fokusera all energi i bilden på motivet istället. 
Jag uppfattar öknen som tom för att det inte finns några träd och inga djur där. Den är helt öde på levande ting.  
Jag blev inspirerad av Salvador Dalis vackra ökenlandskap, vita duvor och converse-skor.   Jag valde att måla skon i ”converseform” för att det är en sådan vanlig sko och där kan man då dra paralleller till grupptrycket igen, alla ska vara så lika som möjligt. Jag har inte kommit så långt på min teckning än men det är i alla fall så här som jag har tänkt. 
Med min bild vill jag förmedla att man ska fortsätta kämpa för sig själv,och för andra,mot grupptrycket. 
Vem vet, duvan kan lyckas ta sig loss och bli fri?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)