Translate

fredag 9 mars 2012

Elevexempel Foto/bildhantering år 9

Eleverna har utgått från sina egna lerskulpturer och hämtat tankar ur tolkningarna som de gestaltar i en fotouppgift.

"Denna bild är på ett stängsel rakt framifrån alltså normalperspektiv. Man kan ana solen och landskapet i bakgrunden. 
Jag valde att fokusera på stängslet i närbild rakt framifrån och ha landskap i bakgrunden för att få en känsla av att vara instängd innanför ett stängsel och att bara kunna se solen genom små springor. Man kan inte se solen tydlig men man kan ana att den är där. 
Jag har redigerat bilden i picknick genom att jag har gjort den skarpare så att stängslet blir skarpare. Jag har gjort den lite ljusare för att kunna se solen lite mer. Jag har också gjort den med lite skarpare kontrast för att kunna se stängslet ännu skarpare och tydligare.

Bilden visar en rädsla för att vara instängd och en av mina rädslor är att vara instängd och inte kunna vara i solen och att vara fri, att kunna göra vad jag vill. Friheten är utanför stängslet och jag är innanför. Friheten finns utanför där solen skiner.

Bilden passar ihop med min skulpturanalys genom att jag visar någonting som jag är rädd för."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)