Translate

fredag 4 oktober 2013

År 8 Reflektionsuppgift MAKT

År 8
Denna uppgift kan eleverna välja att göra skriftligt, som inspelning eller muntligt. Själva uppgiften i sig är ett lärtillfälle och redovisningstillfälle. Vi diskuterar, utbyter tankar och ger respons under arbetet med reflektionsuppgiften.


Reflektion Collagebild MAKT

1. Beskriv hur din bild ser ut. 
  • Börja med ”det stora” i din bild och avsluta med detaljer. Använd dig gärna av begreppen förgrund, mellangrund och bakgrund. 
Tex: Min bild har svart bakgrund. I förgrunden finns stenar. Till höger i bilden står en man invirad i en svart rock. Mannen har ett paraply i handen. Över mannen flyger en flock med fåglar. 
2. Förklara hur/på vilket sätt de olika sakerna i din bild symboliserar makt.
  • Försök förklara på vilka sätt de olika motiven i din bild symboliserar makt. Hur tänker du?
Tex: Bakgrunden är tom och mörk för att... Mannen symboliserar makt eftersom... Med paraplyet vill jag visa att... Fåglarna visar att...
3. Motivera dina val i din bild. 
  • Till exempel färgval, val av motiv, komposition: var i bilden saker befinner sig, var färgerna finns.
Tex: Jag valde svart bakgrund för att jag ville ha en lugn, tom bakgrund. Jag ville att mannen i bilden skulle synas tydligt. Dessutom syns det rosa paraplyet tydligare mot denna bakgrund.
4. Koppla till något av det vi gått igenom tidigare.
  • Se arbetsblad: "Tips till reflektion" 
 Tex:
5. Koppla till egna erfarenheter, dina egna åsikter och egna upplevelser.
  • Utifrån det du skrivit om hittills - har du egna erfarenheter? Vad tycker du? Tyck och motivera. Egna upplevelser?
Tex: Jag har ju arbetat med härskartekniker i min bild. Jag känner själv igen just detta med osynliggörande eftersom... Jag tycker... 
6. Titta på matrisen och motivera hur du har arbetat med den här uppgiften. 
  • Reflektera hur du arbetat utifrån det som står i matrisen här under.
Tex: Jag tycker att jag har haft egna idéer på temat makt som jag försökt att utveckla i min bild. Jag har sökt upp bilder aktivt genom att leta på internet och i de tidningar som fanns.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)