Translate

fredag 20 april 2012

Elevexempel konsthistoria valfri teknik år 9

Min bild
Mitt foto
"Jag har valt att jobba med Impressionism. Typiskt för Impressionism är ett kladdigt utryck med kraftiga penseldag och färgklickar. Vardagliga motiv med mjuka färger och former.  
Impressionism ägde rum i slutet av 1800-talet till början/mitten/under av 1900-talet. Claude Monet är en känd konstnär inom impressionismen.  
Jag valde att jobba med pastellkritor eftersom dem är lätta att blanda, finns i härliga färger och är dominerande inom ”kluddning”.  
Jag har målat av en bild jag själv har tagit. Eftersom många impressionistiska målningar är avbilder av något verkligt.  
Jag Inspirerades av bland annat Claude Monet. Han målade mycket blommor och de röda återkommer ofta skärandes mot den jordiga bakgrunden. Jag lämnade lite vitt här och där för att få det kluddiga uttrycket jag ville ha. Men om jag hade haft mer tid hade jag fyllt i det och jobbat ännu mer med skuggning och bakgrunden (hade gärna fått in en mer beige ton i den) i stället för att få fram mitt uttryck.  
Jag är nöjd med den mörka skuggningen under blommorna och på löven för att det blev bra mjuk kontrast. Dock hade jag velat jobba mer att få blommorna ljusare på ovansida för ännu mer mjuk kontrast."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)