Translate

torsdag 20 mars 2014

År 8 Reklamuppgift

Varför? 

Syftet är att förstå begreppen sexistisk reklam och schabloniserande reklam utifrån stereotypa könsroller. Vi ska också titta på begreppet vilseledande reklam.

Vad? 

Leta upp en reklambild som du tycker kan vara en sexistisk reklambild. Förklara varför du valt just denna reklambild. Ge bildexempel.

Hur? 

Sök en bild:
  1. Sök upp en sexistisk reklambild utifrån de instruktioner du fått. Använd tex google. Sök på svenska  eller engelska - se vilken skillnad det ger i sökningen.
  2. När du klickar på din bild på google, klicka även på "visa bild". 
  3. Kopiera bildadressen.

Lägg upp din bild på klassens gemensamma anslagstavla (padlet.com) Man måste ha lösen för att komma in på just denna sida - alla i klassen kan se varandras inlägg.

Gör så här:
  1. Klicka upp länken: Klicka här för att komma till sida där du ska posta din valda bild. 
  2. Du kommer till er anslagstavla/klassida, skriv in lösenordet du fått av Linda. 
  3. Dubbelklicka på anslagstavlan. 
  4. Skriv namn. Posta din bild, motivera varför du valt just den bilden. Var utförlig i din motivering.

Gör nu samma sak med schabloniserande reklam utifrån stereotypa könsroller.

Diskussion redovisning

När alla lagt upp sina bilder på anslagstavlan, tittar vi på era bilder gemensamt på storskärm och ser hur ni motiverat era val. Vi diskuterar vilka bilder vi ser och hur de kan tolkas.

Tid till uppgift och redovisning

En helklasslektion, 50 minuter.

Läroplanen i bild

Centralt innehåll

Bildanalys

Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas.
Massmediabilders budskap och påverkan och hur de kan tolkas och kritiskt granskas.

Utvärdering (lärarens)

  • Det blev tydligt att se allas bilder och allas motiveringar stort på samma yta. 
  • Det bidrog till redovisning och diskussion att se bilderna tillsammans i slutet av lektionen i stället för att göra en inlämningsuppgift.
  • Bilderna och motiveringar ligger kvar på EN yta för läraren att gå in och bedöma i efterhand.
  • Det var spännande att leta upp bilderna och förstå hur man skulle göra för att lägga upp bilderna på padlet/anslagstavlan. 
  • Det var diskussioner under tiden vi letade bilder, som många kunde ta del av.
  • Eleverna kan bara redigera sin egen bild/text (förvalt, går att ändra) - vilket är bra.
  • Läraren måste godkänna bilderna innan de publiceras på anslagstavlan (förvalt, går att ändra) - bra för det dök upp en trollbild under arbetets gäng som ingen ville kännas vid ;)
  • Knappt med tid. Vi hann inte att titta igenom alla bilder. 
  • Publicera/godkänn bilderna vid ETT tillfälle, annars blir det rörigt med bilder som "hoppar" omkring.
  • Var tydlig att alla i klassen ser vad alla skriver så att de vet det från början.
  • Utvärdera med eleverna vid annat tillfälle OM själva uppgiften. 
  • Utveckla uppgiften vidare men behåll konceptet. 
  • Betyg på uppgift: Fyra av fem målarlådor (av läraren). Just för att allt var synligt för alla.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)