Translate

torsdag 26 september 2013

År 8 Reklam

Lektion 1

Terminens uppgifter i bild börjar med att vi arbetar med reklam. Vi börjar med att prata om målgrupp och olika reklammetoder. 

Eleverna väljer någon reklambild utifrån intresse och får i uppgift att identifiera målgruppen och vilken reklammetod det är. De motiverar sina svar och förklarar hur de kommit fram till sina svar.



Vi diskuterar även begreppen: sändare -> meddelande -> mottagare

Lektion 2

Vi arbetar denna lektion med stötande reklam genom att undersöka rekamombudmannens sida med anmälda reklamer (både fällda och friade). 

Eleverna får följande uppgifter att besvara:

1. Vad är sexistisk reklam? Skriv och förklara med egna ord. (Använd datorn, fråga, diskutera)
2. Bildgoogla, leta upp ett exempel på sexistisk reklam. Kopiera bilden och lägg in den i ditt dokument. Förklara varför den bild du valt skulle vara sexistisk. Vad i just denna bild? Skriv vad du tycker under din inlagda bild.
Det går att anmäla reklam som anses stötande på olika sätt hos RO - Reklamombudsmannen. Gå till adressen: www.reklamombudsmannen.org
  1. Vilka prövningsgrunder för anmälan av reklam har de? (Klicka på fliken ”Anmäl reklam”)
  2. Vilken reklam prövas?
  3. Vilka anmälningar prövas inte?
  • Klicka på fliken ”Uttalanden”. 
  • Titta på något av de exempel som finns med bild/film som blivit FÄLLD. 
  • Läs varför reklamen blev anmäld.
  • Lägg in en bild av det exempel du tittat på. Sammanfatta kort det uttalande BO gjort. Varför blev reklamen fälld? Vad var deras motivering?

  • Titta på något av de exempel som finns med bild/film som blivit FRIAD. 
  • Läs varför reklamen blev anmäld. 
  • Lägg in en bild av det exempel du tittat på. Sammanfatta kort det uttalande BO gjort. Varför blev reklamen friad?
Reflektera över
Varför tror du att ”Reklamombudsmannen” finns? Fundera i ett vidare perspektiv än ”För att stoppa sexistisk reklam”.
Fundera till exempel på hur och vad sexistisk reklam  eventuellt kan påverka. Vad tror du? Skriv din reflektion kring detta.
Lektion 3
Vi arbetar vidare med reklam och undersöker några ord vi kommer att återkomma till under terminen.
Uppgift
Leta upp en reklambild som är schabloniserande*Kopiera klistra in din valda bild i ett pagesdokument.
Schabloniserande reklam är könsdiskriminerande eftersom den förstärker en gammaldags syn på könsrollerna. Till exempel framställs kvinnor som känsliga, mjuka och sysselsatta med sitt eget utseende medan män framställs fysiskt aktiva varelser utan något djupare känsloliv. Det kan gälla att sälja diskmaskiner, kläder eller leksaksbjörnar.


Besvara frågorna nedan
  1. Vad är det reklam för?
  2. Vem är ”avsändare”?
  3. Vem/vilka är tänkta som ”mottagare”?
  4. Förklara varför du anser att denna bild är schabloniserande.
Googla betydelsen av följande begrepp:
  • Ideal
  • Skönhetsideal
  • Sexism
  • Könsroller
  • Könsdiskriminering
  • Jämställdhet
  • Jämlikhet
  • Genus
  • Normer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)