Translate

måndag 16 februari 2015

7c/7d Lektion 5 Färglära

Dagens uppgift
Vad ska vi göra?
En abstrakt gemensam storbild.

Hur? 
Vi ska använda akrylfärg och nylonpenslar på spännpapper. Vi använder grundfärger, vitt och svart.

Varför? 
För att lära oss mer om repetera olika bildbegrepp, visa kunskaper, blanda olika färger/valörer, samarbeta, reflektera.


Färglära - genomgång av begrepp 
  • Färgcirkel
  • Nyanser = olika toner av samma färg
  • Valörer = olika gråtoner i blyerts, finns även i färg
  • Primärfärger = rött, gult och blått
  • Komplementfärger en färgs  motsatsfärg. I vissa färgcirklar ligger dessa färger mitt emot varandra. Komplementfärger kan användas för att förstärka färgupplevelsen av närliggande färger.
  • Sekundärfärger = Färger som uppstår som uppstår som ett resultat av blandningar av primärfärger ex rött + gult => orange
  • Varma färger = färger som går åt det röda hållet 
  • Kalla färger = färger som går åt det blå hållet
  • Kontrast = starka skillnader ex kalla och varma färger, ljust och mörkt, vitt och svart 
  • Färgperspektiv = när djupverkan uppnås genom att färgerna blir allt blekare för objekt som befinner sig allt längre bort, nära, varma färger - långt borta, kalla färger.

Samarbetsövning 
Vi pratar om vad som är viktigt i ett samarbete/grupparbete och att man kan ta olika roller.
Försök att tänka på att ta rollen som en som utvecklar arbetet och driver det framåt. 

Vilken roll tar du i ett samarbete?
  • Närvarande
  • Deltagande
  • Utvecklande

Frågeställningar
  • Vad blir det om man blandar alla grundfärger i rätt kombination?
  • Vad är viktigt i ett samarbete/grupparbete?
  • Hur kan man förstå 1+1=3 genom den här övningen? 
  • Hur kan man förstå vad som är viktigt med samarbete?
  • Vad är abstrakt? 
  • Hur kan vi koppla abstrakta bilder till det vi pratat om tidigare?

Eleverna arbetar i par - så som de sitter - mitt emot varandra. 

En börjar att rita med pastellkrita - den andra följer efter och ritar samma fast mitt emot. 

Instruktionerna är att inte göra något som föreställer verkligheten, 
inte heller symboler, text mm.
Kritan ska göra vägar, linjer, ytor på pappret. 

Eleverna färglägger ytorna genom att blanda färger av grundfärgerna + vitt + svart.



























Utvärdering i loggbok
Skriv och berätta hur du tycker att samarbetet gick. Bedöm dagens uppgift/lektionen på en skala från 1 till 10. 

Använd orden nedan och poängsätt vad du tycker. 
(Låg nivå = 1. Hög nivå = 10)

L (lärorikt)
U (utmanande)
R (roligt)
A (arbetsinsats)

Veckans bild 
Vi avslutar lektionen med en diskussion till bilden nedan.
Jackson Pollock, Number 8 (1949) Olja på canvas. 
Neuberger Museum, State University of New York. 
Bildkälla: http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/pollock/























Vi tittar på konstverk av Jackson Pollock och diskuterar. Vad ser vi? 

Vi drar paralleller/kopplar till graffiti men även till de grottmålningar som vi tittat på och diskuterat tidigare. Vi pratar om att bilder skapas i ett sammanhang beroende av tid och det samhälle de är gjorda i.

Vi återkopplar även till bilden av Idealstadengjord 1475 av Pierre della Francesca - perspektivbilden vi tittade på förra lektionen när vi jobbade med perspektiv. Alla bilder vi tittat på är helt skilda i sitt uttryck. Vi diskuterar vad det kan bero på. 

Vi tittar även på andra på abstrakta bilder. Pratar om bilder som är "föreställande den synliga verkligheten" till skillnad mot abstrakta bilder som visar ett annat uttryck. Form och färg ger oss andra ingångar än att exakt avbilda verkligheten. 

När började vi använda kamera för att dokumentera vår omgivning? Kan vi se det i olika konstbilder? Vi tittar för tillfället främst på västerländsk konsthistoria. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)