Vi ska börja med arbetsområdet Gipsmask. Vi kommer att arbeta med form för att undersöka ett tema/ämnesområde.
I dag lägger vi gipsmasker. Vi ska även titta på tidigare elevarbeten för att se hur de jobbat.
Förra bildlektionen började vi fundera kring temat ”Att vara människa” - vad innebär det?".
Ni fick då fundera på frågan nedan och skriva ner era tankar i era loggböcker.
Vad har vi människor gemensamt?
oavsett var i världen man lever och oavsett tid man lever i.
8d Grupp 1 Några saker vi diskuterade: känslor, döden, hjärta, hjärna, andas, föda, sova, bajsa, rättigheter, möjligheter, skyldigheter. |
8d Grupp 2 Några saker vi diskuterade: Identitet, andas, hjärta, känslor, ursprung, egenskaper, livet, döden, värde, gemenskap, kommunikation. |
UPPGIFT GIPSMASK
Uppgiftsbeskrivning
- Du ska framställa en gipsmask.
- Syftet är bland annat att du ska berätta något/uttrycka något med din gipsmask:
- Du ska också göra en bildanalys av din gipsmask. Knyt an uppgiften på något sätt till egna erfarenheter, åsikter och upplevelser.
Visa att du
- deltar på genomgångar/redovisningar/diskussioner .
- konstruerar en gipsmask efter anvisningar.
- kan följa instruktioner.
- kan använda samtida/historiska bilder som inspiration i ditt arbete.
- har ett undersökande arbetssätt.
- kan presentera din gipsmask - anpassat efter syfte och sammanhang.
- redovisa din arbetsprocess - kan ge omdömen och visa samband mellan uttryck innehåll, funktion och kvalité i ditt arbete.
Vilka kunskaper/förmågor du ska utveckla
- Din förmåga att använda olika tekniker, verktyg och material som hör till arbetet med gipsmask - form, ytbehandling och övrigt material samt skisstekniker och återanvändande av bilder - historiska och samtida.
- Förmåga att utveckla idéer inom ett ämnesområde.
- Bildanalytiska förmåga.
- Reflekterande förmåga.
För inspiration - Tidigare elevexempel
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)