Skulptur - digitalt collage - redigera - annan teknik
Titta och samtala kring andras skulpturer
Arbetsområdet började med att vi tittade på historiska och samtida skulpturer. VI diskuterade vad de olika skulpturerna uttryckte/berättade.
Skapa egen skulptur
Eleverna fick i uppdrag att själva skapa en skulptur. Skulpturen skulle vara abstrakt och/eller organisk. De skulle berätta något med sin skulptur och lämna in en reflektion.
Fota och reflektera
Ur elevreflektion:
"Min skulptur är organisk och föreställer en snäcka. På utsidan av skalet finns det taggar och den är skadad och skrumpen. Insidan är mjuk och len och där finns en pärla som också är mjuk.
Arbeta vidare med digitalt collage
Eleverna fick sedan i uppdrag att arbeta vidare med innehållet/berättelsen som de uttryckt i lerskulpturen. De skulle skapa ett collage genom att återanvända bilder och bilden skulle vara en förlängning på skulptuberättelsen. Bilden nedan är gjord i Key Note som ett digitalt collage. Bilderna eleven har använt sig av är både egna fotografier och bilder som söktes upp på internet (tillåtna/källa).
Bilden här nedan är alltså gjord av samma elev som gjort lerskulpturen ovan.
Ur elevreflektion:
"Min skulptur föreställde en snäcka med ett skal som var skadat och hade taggar och en insida som var mjuk och len.
Jag tänker nästan samma om den här bilden som om min skulptur, att det en gång var ett paradis men när folk kom och förstörde var man tvungen att sätta upp stängsel och murar och folk som vaktar och stoppskyltar för att inte låta någon komma nära."
Redigera bilden - ändra uttryck
Bilden fotades av (print screen) och redigerades i Befunky.com. Nedan visas några olika uttryck i bildspelet.
Arbeta vidare i annan teknik
Bilden projicerades upp på ett stort spännpapper uppsatt på väggen. Bilden tecknades av med blyerts och arbetade vidare med akrylfärg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)