Skriv minst en halv sida, storlek 12, vanligt radavstånd, typsnitt Times New Roman.
(Eller annat redovisningssätt.)
- Beskriv vad du gjort under detta område och vilket tema du tolkat. "Jag har gjort en gipsmask som föreställer... Jag har tolkat temat..."
- Vilken teknik har du använt dig av? "Jag använde mig av gips och kartong för att bygga upp former..."
- Varför valde du att göra det du gjorde? "Jag har gjort en mask på tema "Att vara människa" - jag tänker så här..." (Motivera - UTFÖRLIGT.)
- Vilka kopplingar finns det till dig i den uppgift du gjort? (UTFÖRLIGT.) Koppla till egna erfarenheter - åsikter - upplevelser.
- Vilka samtida eller historiska bilder har du hämtat inspiration från under arbetets gång? Lägg in bilder i ditt dokument och länka till källan.
- Vad har gått bra? Från början till slut. (Idé - inspiration - konstruktion - tolkning - ytbehandling- reflektion.)
- Vilka svårigheter har du stött på/vad kan du tänka på till nästa gång du skapar något?
- I början av detta arbetsområde fick du reflektera över: "Vad har vi människor gemensamt oavsett ursprung, etnicitet, ålder, kön, sexualitet mm?" Och "Vad är en superhjälte?" Reflektera över de frågorna nu.
Länk till tidigare elevreflektioner.
Elevexempel
Gipsmasker under konstruktion vårtermin 2014
Här är maskarbetet i full gång. Gipsmask efter elevernas ansikten. Uppbyggnader med papper, kartong och lera för de allra finaste formerna. |
Detaljarbete med papperslera. Hornen är tillverkade i hönsnät, fastgipsade. Därefter har ytan bearbetats med papperslera. |
Under kinderna ligger papper, tidningspapper eller vanligt torkpapper. Hakan är tillverkad i kartong. Detaljer med papperslera. |
Mask efter elevens ansikte. Utbyggnad med kartong. Uppklippt och omarbetad. Hår kommer att tillverkas av hampasnöre och/eller lin. |
Formerna tillverkade i kartong och hönsnät. Alla delar är fastgipsade. Detaljer med papperslera. |
Gipsmaskerna målas. Här används akrylfärg. Undersökande arbete om hur den rätta vita effekten ska uppnås. Hur skapar man oskärpa i konturerna? |
Olika former konstrueras med lufttorkande papperslera. Masken till vänster är gjord med hönsnät. |
Masken målas. Mönstret ska bli rätt så att masken får rätt uttryck. |
Här används papperslera för att skapa rätt former och rätt uttryck. |
Ögats form är uppbyggt med papperslera och målat med akrylfärg. Själva masken ska lindas in i tygbitar. |
Färdig mask. Ytbehandlad med akrylfärg. För att få fram rätt effekter har eleven använt pensel och tvättsvamp. |
Lapparna är gjorda med gipsbindor, likaså "stygnen". Former skapade med gips och lera. Målad med pensel och svampad yta. Träknapp från slöjden fastlimmad med limpistol. |
Kolla så att du lämnat in:
8b om upphovsrätt
8b om reklam
8b Uppgift om reklamombudsmannen. (Lämna in på Fronter "Reklam inlämning".)
Reflektion Gipsmask lämnas i mapp på Fronter "Reflektion Gipsmask inlämning"
8d parafras
8d reklambilder
8d om upphovsrätt
Reflektion Gipsmask lämnas i mapp på Fronter "Reflektion Gipsmask inlämning"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)