Att göra
- Använd er ritning och rita ut delarna i kartong. Klipp/skär ut.
- Gör fönster noggrant. Skär med skärkniv och skärmatta.
- När delarna är klara använder ni er av maskeringstejp för att tejpa ihop alla delar, se till att delarna sitter ihop rejält - så att konstruktionen bär ordenligt. Tejpa noggrant.
- När huset är helt ihopsatt ska ni lägga en yta med tidningspapper och lim (papper maché). Var noggranna så att ytan blir slät där den ska vara slät - välarbetat!
Ni kommer att få i uppgift att designa husytan med bland annat färg. För att få inspiration till detta ska vi titta på några kända byggnader/arkitektoniska verk.
Klicka här - Titta under bilden av det stora kartonghuset - där finns länkar till bilder av arkitektur av olika slag att titta på.
Arkitektu´r, byggnadskonst. I vidare betydelse avses allt mänskligt byggande och formande av den fysiska miljön. Arkitektur kan då innefatta trädgårds- och landskapskonst, stadsbyggnadskonst och samhällsplanering samt även inrednings- och möbelkonst. I snäv mening syftar man på byggnader eller grupper av byggnader av särskild betydelse eller med konstnärlig kvalitet.
Arkitektur är också en vetenskaplig, teknisk och humanistisk disciplin. Dess kunskapsområde har alltsedan antiken ansetts övergripande i sin relation till bildande konstarter, såsom måleri och skulptur, till matematisk och geometrisk konstruktion och praktiskt byggande samt till kunskapen om mänskliga beteenden och behov. (Källa: Ne.se)
Här följer lite bilder från när vi hade lektionen ovan. Eleverna har arbetat i grupp om 3-4 personer och tagit fram en ritning på ett hus. Nu bygger de modellen i kartong. Kartonghusen ska få en yta av papier maché och sedan målas/designas.
(Ritningarna ska sedan år 9 använda i hemkunskapen för att baka och bygga pepparkakshus. De färdiga pepparkakshusen ska år 7 dekorera.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)