Translate

lördag 28 september 2013

År 9 Graffiti

År 9
Niorna har jobbat med Graffiti i lärcirklar från lärverktyget "På riktigt".  Eleverna följer en bana som handlar om Graffiti på olika sätt. Eleverna lär sig om Graffiti, ser filmer, svarar på frågor och arbetar med egna bilder inspirerade från det de sett. 

Så här ser lärcirklarna ut i "På riktigt" (pedagogiskt lärverktyg on line).

Nedan följer några redigerade foton av elevernas bilder. Fotona är redigerade i TANGLED FX och REPIXTexterna är utdrag ur elevernas reflektioner i arbetsområdet. 

Frågeställningen är: Vad är Graffiti, är det konst eller klotter? Eleverna har sett på filmsnuttar, läst texter och intervjuer som ger argument både för och emot. 

Texterna hör inte ihop med den bild som är i direkt anknytning.

Elevreflektion
"Konst kan se olika ut i allas ögon det som är snyggt i den enas ögon ser dåligt ut i den andras. Så kost och klotter är typ samma. Det är snyggt med graffiti det borde finnas mer."

Lärarkommentar på texten ovan
"Tack för dina tankar. Du kommer i på tycke och "smak" i ditt svar. Helt riktigt blir det svårt att hitta argument som är för eller emot då. Tycker du att det ska vara helt fritt och lagligt? Fler lagliga väggar? Ska någon forma vara olagligt enligt din åsikt?//Linda :)"

Elevreflektion
"Graffiti är alltid konst enligt mig. Konst handlar om att uttrycka sig oavsett vart man målar, eller hur man målar, så man vill uttrycka sig på något sätt. Dock så handlar det om laglig eller olaglig konst ibland.

Jag förstår att folk som får sina hus eller sin egendom målad med graffiti blir upprörda, det hade jag också blivit. Och om någon hade frågat mig hade jag nog kallat det klotter, men för mig är det också på ett sätt konst också.

Jag tycker att man skulle kunna få måla med graffiti i tunnlar. Hur kul är det med en grå, mörk tunnel egentligen? Då blir den uppiggad utan att kommunen behöver betala någon, då kan man bara låta konstnärer/ungdomar mm måla. Det ser man inte uppifrån gatan eller vägen så det förstör inte utseendet på staden som vissa personer tycker.

Dock finns det alltid en risk med att skriva och måla opassande saker. Det finns ju också en risk att folks börjar klottra på annat som tex närliggande hus. Det finns alltid personer som kommer att förstöra, vilket är tråkigt, men jag tycker inte att det ska behöva drabba alla andra. Dock behöver man nog komma på ett sätt för dom som verkligen är seriösa med graffiti ska kunna uttrycka sig."

Lärarkommentar på texten ovan
"Tack för dina tankar. Utförlig reflektion med argument både för och emot, egna åsikter och ställningstagande. Hur skulle vi kunna komma överens om vad som är fult/fint? Går det? Ska det finnas fler lagliga väggar? Vad tänker du om det? Vad kan graffiti berätta om vår tid? //Linda :)"

Elevens svar 
"Jag tror att vi aldrig kommer komma överens om vad som är fina och fult. Allt ser olika ut i olika personers ögon. T ex Mona-Lisa som är ett av världens mest berömda konstverk älskas av många, men samtidigt finns det personer som tycker att den är jätteful. Samma sak med graffiti, vissa tycker att det är fint och att det livar upp, vissa tycker att det är fult och att det förstör samhället runt omkring. 

Det finns en graffitivägg i Norrköping som är laglig att måla på. Sen finns det en stor i Brügge i Belgien. Det finns säker mer på fler ställen i världen. Jag tycker att det är bra att det finne lagliga väggar. Då kan man gå dit och få måla/skriva ut sina känslor utan att förstöra något annat. 

Vissa använde som argument att graffitimålandet kommer att öka, då även den kriminella. Det kan mycket väl vara så men jag tror inte riktigt på det. Det klart att det alltid kommer att finnas folk som förstör och tar det steget för långt, vilket är tråkigt, men jag tycker inte att man ska straffa dom som gör det lagligt och på rätt sätt. Graffiti är trots allt en konst och att måla tavlor, göra skulpturer mm är helt okej, varför ska då inte graffiti också få vara det?

Jag tror att med graffitin kan man se hur konsten utvecklas. Förr i tiden känns det som att allt skulle vara på ett speciellt sätt men med graffitin kan du måla hur du vill. Du kan måla eller du kan skriva. Det är ett lätt sätt att uttrycka sig på vilket är viktigt för många att få göra."

Elevreflektion
"För mig är graffiti konst när det är meningen/lagligt att måla graffiti. Graffiti för mig är klotter när man har målat det olagligt. Jag vet att vissa tycker att graffiti är klotter och att man absolut inte ska få måla det, och jag förstår hur de tänker. De tycker att man lägger alldeles för mycket pengar på att sanera och det kanske inte är jättefint med graffiti på alla hus. 

Sedan finns det personer som tycker det är bra och fint med klotter och det kan jag också förstå, för det är riktigt coolt och snyggt med graffiti på vissa ställen.

Jag tycker att graffiti är fint beroende på vart det är. Jag tycker att det är bra att det finns folk som målar graffiti för att det är riktig snyggt men jag tycker att man ska ta hänsyn och verkligen kolla upp vart man får måla och inte."

Elevreflektion
"Jag tycker att graffiti är konst när det är något bra gjort/snyggt häftigt gjort. Klotter när det ser ut som en 3 åring har gjort eller när någon bara skrivit något fult ord. Det blir klotter när det är något onödigt fult enligt mig."





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)